Magazin
ULIČNI UMJETNIK NEPOZNATOGA IDENTITETA

Fenomen Banksy: Žele ga i lopovi i kolekcionari
Objavljeno 12. travnja, 2014.

Od bombastičnog pojavljivanja na sceni početkom 2000-tih, Banksy je postao umjetnik o kojem se najviše govori, izlažući svoju umjetnost stručnoj kritici i običnim kritizerima.

Ljudi diljem svijeta vidjeli su njegov rad na TV-u, na ulicama, a možda i na zgradi u kojoj žive. Makar vas i ne zanimao taj oblik artizma, sigurno vam ime Banksy zvuči bar poznato. Brojnim imenima domaće i inozemne scene Banksy je idol. Moglo se to čuti i na manifestaciji Street Art Expo, otvorenoj u Galeriji Kazamat, u siječnju ove godine.

Pisati o Banksyju, a ne spomenuti West Bank Barrier, zid koji dijeli Izrael od Palestine, bilo bi svetogrđe. Dug 684 km i tri puta veći od Berlinskog, zbog situacije na Bliskom istoku, vjerojatno je jedno od najopasnijih mjesta na svijetu. Izraelski i palestinski građani probudili su se jedno jutro 2005., a veliki je zid bio oslikan s obje strane, no većina slika nije bila pretjerano politička. Naravno, svi su se pitali kako mu je to uspjelo na mjestu gdje ljudi redovito ginu.

DIVERZIJE U GALERIJAMA

Inače, među uličnim crtačima, posebice “velikim” imenima, često zavlada pravi pravcati - rat. Nema mrtvih, ali stradaju glave... Jedan od najstarijih i najpoznatijih londonskih grafiterskih umjetnika je Robbo. Zbog nepoznatog razloga, jednoga je dana Banksy krivotvorio jedan Robbov rad iz 1985. Radnik na slici pojavio se s kistom u ruci, bojeći zid u crno. To je izvornog umjetnika, u kasnim tridesetima ili ranim četrdesetima, prisililo na izlazak iz skrovišta. Robbo je uzvratio slikom radnika koji ispisuje riječi “kralj Robbo”. Banksy je dolio ulje na vatru dopisavši slova “fu” ispred “KING Robbo”. Ovo prepucavaje potrajalo je dvije godine, sve dok Robbo nije zadobio teške ozljede glave, što ga je spriječilo u daljnjem sukobu. Banksy je pobijedio i zamijenio svoju verziju originalom.

Banksyjeve izložbe uvijek su iznimno uspješne, a među posjetiteljima su uvijek poznate face. Jedan od njegovih radova na izložbi u Los Angelesu bio je i “The Elephant in The Room”. Pravi indijski slon bio je obojen (neotrovnom bojom!) kao tapeta u prostoriji i bio je simbolom siromaštva u svijetu. Čudno, ali Banksy je dobio dopuštenje za to i od odjela za životinje i od gradskih vlasti. Aktivisti za prava životinja snažno su se suprotstavili neozbiljnom ponašanju, brinuvši da je životinja patila i da može imati trajne zdravstvene posljedice. Nisu uspjeli zaustaviti izložbu.

Neposredno prije nego je priznat kao legitimni umjetnik, svoje radove javnosti nije predstavljao samo sprejanjem po zidovima. Godine 2003. Banksy je posjetio Tate Britain galeriju u Londonu. Maskiran, zalijepio je jednu svoju sliku na zid. Satima je neopažena stajala na zidu, sve dok se ljepilo nije osušilo, a slika pala sa zida. Istu je diverziju ponovio u nacionalnom muzeju, no ovaj je put njegov komad visio nekoliko dana prije nego je itko primijetio nešto neobično. Nekoliko godina poslije, Banksy isti trik izvodi u New Yorku, prokrijumčarivši svoj rad u Metropolitan Museum of Art, Museum of Modern Art, American Museum of Natural History i Brooklyn Museum.

Podvalio je i popularnoj bogatašici Paris Hilton. Njezin se debitantski album 2006. pojavio u prodaji u Velikoj Britaniji. Mnogi koji su odlučili kupiti ga doživjeli su nemali šok. Naime, Banksy je u trgovine diljem zemlje poslao 500 falsifikata na kojima je glazbu zamijenjenio tek osnovnim ritmom, dok Paris ponavlja riječi - That’s hot!

Popis pjesama na poleđini CD-a promijenio je u pitanje: Po čemu sam poznata? ili Vrijedim li išta? Na prednjoj strani bila je fotografija golih grudi Paris Hilton, a umjesto njezinog lica, bilo je pseće. Unutra je bila fotka Paris kako izlaze iz limuzine među skupinu beskućnika ili kao lutka na kojoj piše: Nećeš obožavati lažne idole!

U listopadu prošle godine, jedan je stariji čovjek postavio štand u njujorškom Central Parku i prodavao Banksyjeve kopije za 60 dolara po komadu. Većina je ljudi ignorirala štand dok je čovjek sjedio, pio kavu i jeo sendvič. Vjerojatno su pretpostavili da su, s obzirom na to da je Banksy u gradu, slike precijenjene zbog naivnih turista. Međutim, tisuće ljudi koji su toga dana prošli pokraj starijeg čovjeka koji prodaje printove nisu imale pojma da je svaka slika bila original vrijedan 30.000 dolara! Na kraju dana, starac je imao promet manji od 500 dolara. Na žalost, Banksy je rekao da više ne će biti ovakvih rasprodaja originala pa kada sljedeći put naletite na nekog starčića koji prodaje slike, vjerojatno to neće biti neprocjenjiva umjetnost.

VRUĆA ROBA

S obzirom na da je riječ o tako vrtoglavim znamenkama, jasno je da ima i onih koji su se htjeli domoći njegovih komada - protuzakonito. Većina je Banksyjeve umjetnosti u javnim prostorima - na zgradama, pločnicima, ispod mostova... To znači da su lak plijen lopovima. Jedna se krađa dogodila nedavno u New Yorku - replika egipatske sfinge napravljena od razbijenih blokova utovarena je na kamion u Queensu i netragom nestala. Jedan od mještana poslije je rekao da mu je jedna velika galerija ponudila novac da to učini. Još je jedan komad ukraden sa zida jedne trgovine u sjevernom Londonu. Lopovi su odnijeli dio zida na kojem je bila slika. Pojavio se na dražbi kod jednog privatnog američkog kolekcionara. Krađe Banksyjevih djela postale su toliko uobičajene da je jedan vlasnik tvrtke u New Yorku unajmio naoružanog stražara i postavio ga ispred pročelja s Banksyjevim grafitom. U Velikoj Britaniji njegove su slike obično pod pleksiglasom zbog lopova i vandala. Ironično, to su naredili oni koji uglavnom uklanjaju grafite sa zidova!

Ovaj politički aktivist često iskazuje nezadovoljstvo ratom i kapitalizmom. U jednom od svojih najnovijih komada Banksy kritizira McDonald's restorane. Velika skulptura Ronalda McDonalda, bijesnog pogleda i u prevelikim cipelama, hoda New Yorkom u društvu čistača cipela. Dječak koji stalno glanca Ronaldove klaunovske cipele na sve upite odgovara “Nažalost, ne govorim engleski!” Srećom, za sve koji pokušavaju saznati zašto Ronald McDonald putuje po New Yorku s dječakom koji ne govori engleski, Banksy je postavio snimku sljedećeg sadržaja: Ronald je nedvojbeno figura koja je izrađena u najviše replika u povijesti, odmah poslije Krista, a zapravo znači težak fizički rad potreban za održavanje visokog sjaja megakorporacije.

Unatoč Banksyjevoj slavi, nitko ne zna tko je on ili čak je li uopće on. Tijekom razgovora nosi masku i tvrdi da je nezaposleni slikar dekorater koji je napustio školu. Neki tvrde da Banksy ne postoji, nego da je to kolektiv. Drugi, pak, tvrde da je to alter ego kontroverznog umjetnika Damiena Hirsta.

Bilo kako bilo, više je “osumnjičenika”. Mnogi izvori upiru prstom i na Robina Cunninghama, 39-godišnjeg umjetnika koji je više puta zatečen u blizini Banksyjevih djela. Obično je uočen prije nego se crteži pojave i najčešće ima sprej ili pomaže u gradnji skele. Banksyjev tim nije ni potvrdio ni opovrgnuo bilo koju od tih sumnji, pa i dalje možemo samo nagađati oko njegova pravog identiteta.

SMIJEŠNI IMITATORI
Hanksy obožava Hanksa

Banksy uglavnom pripada mainstreamu. Izlaže u galerijama i pojavljuje se na TV-u. Zbog toga ga mnogi kopiraju i oponašaju, od kojih je najsmješniji Hansky, ulični umjetnik iz New Yorka koji radi u stilu Banksyja, s jednom upadljivom razlikom - njegov se rad najčešće vrti oko glumca Toma Hanksa! No Hanksy se ne ograničava samo na Toma Hanksa, bavi se i mnoštvom drugih poznatih glumaca i ikona pop-kulture.

Unatoč Banksyjevoj slavi, nitko ne zna tko je on. Tijekom razgovora nosi masku i tvrdi da je nezaposleni slikar dekorater koji je napustio školu...

Nedavno je u New Yorku ukradena replika egipatske sfinge od razbijenih blokova. Utovarena je na kamion u Queensu i netragom nestala...

Najčitanije iz rubrike