Objavljeno 4. travnja, 2014.
Za svaki font treba oko 100 sati aktivnoga rada, a vrijednost svakoga je oko 25.000 kuna
Sve počinje od fotografije, prema kojoj se rascrtava font iz nekoliko dostupnih slova. Obvezna oblikovna faza je ručno crtanje ili kaligrafski ispis slova. U sklopu te se faze provode sve mikrotipografske intervencije i tipografija dobiva karakter. Zatim prema ispisanim/rascrtanim slovima digitalizacijom dobivam osnove za oblikovanje digitalnog zapisa.
Ukratko je to o samoinicijativnom dizajnerskom projektu digitalizacije starih gradskih fasadnih natpisa - Long Live The Type ili Živjela tipografija. Njihovom digitalizacijom nastaje font, digitalna datoteka u kojoj su definirana sva slova ili glifovi.
Iza svega toga stoji Osječanin Marko Jovanovac, 28-godišnji diplomirani dizajner i odnedavno predavač na Umjetničkoj akademiji.
Za sada na projektu radi sam, jer je tipografija u Hrvatskoj relativno mlada “grana” dizajna/vizualnih komunikacija i svijest o njoj u društvu nije razvijena do te mjere da ljudi o njoj razmišljaju. Tako da je, ističe Marko, teško naći i dizajnere koji su okrenuti u tom smjeru. Usto, proces stvaranja tipografije dosta je zahtjevan, a tržište u nas nije formirano, kaže Jovanovac.
Trenutačno radi na Herman tipografiji, koja je ime dobila po riječi koja je ostala na jednom pročelju u Reisnerovoj ulici, prema kojem radi font.
- Kako je to samoinicijativni projekt, radim na njemu kada imam vremena, što je jako rijetko. Nakon godinu i pol dana rada oblikovao samo tek jedan rez, a u planu su još dva. Fontovi koje ja izrađujem namijenjeni su za uporabu svima i dostupni za besplatno skidanje s interneta. Nekidan sam provjerio i na www.dafont.com - tri fonta koja sam dizajnirao imaju 120.000 downloada - ponosan je Jovanovac.
Razlog besplatnog darivanja fontova prati koncepciju društveno proaktivnog djelovanja.
- Vidim ovaj projekt kao čuvanje kolektivnog znanja jer su to fontovi nastali po uzoru na stare gradske natpise i mislim da kao takvi pripadaju građanima ovoga grada. Pokušajte zamisliti kako bi Osijek funkcionirao da ljudi razmišljaju da duguju 'nešto' zajednici iz koje su potekli ili kojoj pripadaju - objašnjava Marko.
Cijenu je, dodaje, teško formirati jer to nije standardni proizvod, ali uvriježeno je da za 256 znakova, koliko bi svaki font trebao imati, treba oko 100 sati aktivnoga rada. Cijena jednog sata rada prema cjeniku Hrvatskog društva dizajnera (HDD-a) iznosi 250 kn + PDV. To bi nas dovelo do iznosa od oko 25.000 kuna za jedan font, koji Marko poklanja!
- Sličnih projekata u svijetu ima, ali su rijetki. Uglavnom fotografsko arhiviranje natpisa ili neki individualni font revival. Dizajneri se možda ne odlučuju za ovakve projekte jer nisu apsolutno slobodni i kreativni i jer je bitan oblikovni okvir definiran prema postojećem predlošku. Zahtjevan je to i mukotrpan posao - dodaje Marko.
Razlikuju se dvije vrste starih fasadnih natpisa: šablonski i slikarski. Markovo polje zanimanja čine slikarski jer u šablonskom natpisu nema autentičnosti. Font na kojem sada radi (Herman) originalni je osječki font i kao takav mogao bi biti oblikovan i prilagođen za komunikaciju identiteta grada.
- Za sada sam arhivirao šest natpisa koji čekaju digitalizaciju u obliku fonta. Mislim da bi u tom smjeru imalo smisla promišljati kada je riječ o identitetu grada. I što se signalistike tiče, ovaj bi se koncept idealno uklopio, jer mislim da bi to bio savršen spoj tradicije/naslijeđa i suvremenosti, komunikacijski i identitetski iskorak naprijed, ali s bitnim uvažavanjem pisane (legislativne)/umjetničke povijesti koju baštinimo - zaključuje Marko Jovanovac.
Narcisa VEKIĆ
Fontovi koje ja izrađujem namijenjeni su za uporabu svima i dostupni za besplatno skidanje s interneta
USAVRŠAVANJE U NEW YORKU
Ovo će ljeto Marko provesti u New Yorku na Type@Cooper školi, gdje će se mjesec dana usavršavati pod mentorstvom vodećih svjetskih tipografa. Velik je to uspjeh, jer odabiru samo 15 polaznika dizajnera/tipografa iz cijelog svijeta. Primljen je u Summer Condensed Type@Cooper program škole The Cooper Union for the Advancement of Science and Art, gdje se cjelogodišnje stručno tipografsko usavršavanje intenzivno predaje pet tjedana osam sati dnevno. Neki od predavača bit će Summer Stone, bivši urednik tipografije u Adobeu, i Mathew Carter, autor ver.1.0 web Verdane i Georgie, te Galliard i Bell Centennial. Možda najpoznatiji alumni (štićenik) tog fakulteta je dizajner Milton Glaser, autor natpisa I ♥ NY.