Objavljeno 27. ožujka, 2014.
Od 1. travnja više od polovici radnika zaposlenih na određeno ugovori neće biti produženi
ŽUPANJA – Iako je u novu proizvodnu sezonu ušla vrlo optimistično i s ambicioznim planom, kraj ožujka tvornici Same Deutz Fahr Žetelice u Županji donio je neočekivane probleme. Županjskim kombajnima i ovaj su put račune pomrsili Rusi. Zbog stanja u Rusiji i Ukrajini, za čije je tržište tvornica trebala proizvesti određeni broj kombajna, narudžbe su stornirane.
– Zbog novonastale situacije idemo u smanjenje proizvodnje za oko 20 posto. Do ljeta, odnosno početka ovogodišnje sezone žetve i vršidbe, s planiranih 300 broj kombajna smanjujemo na 230 - pojašnjava tehnički direktor Damir Kobaš. Jedna od najbolnijih posljedica iznenadnog pada proizvodnog plana je ta što će više od stotinu sezonaca ostati bez posla.
– Već od 1. travnja više od polovici radnika zaposlenih na određeno vrijeme ugovori o radu neće biti produženi, a od 1. svibnja najvjerojatnije će ostati samo stalni radnici i eventualno koji zavarivač - razočaran je Kobaš.
To će biti veliki udarac za brojne županjske obitelji koje su bar šest mjeseci godišnje imale siguran posao te pristojna primanja. Nakon Sladorane, koja je godinama redovito primala velik broj sezonaca, posebice u kampanji prerade šećerne repe, a sada su recesijske škare stigle i ondje pa je ponovni angažman sezonaca upitan, Županjcima je tvornica Same Deutz Fahr Žetelice ostala jedino sigurno mjesto gdje se mogu privremeno zaposliti. Ako se zna da nezaposlenost u županjskoj Posavini nezaustavljivo raste i primiče se rekordnoj crnoj brojci od čak 7.000 osoba, ne treba posebno isticati kako će se najnovije otpuštanje sezonaca odraziti na socijalnu sliku županjskog kraja. Probleme s plasmanom kombajna na rusko tržište, tvornica je imala i sredinom ožujka prošle godine kada je također ostala bez dijela narudžbi, a 20-ak sezonaca bez ugovora o radu. Problemi su tada nastali zbog visokih uvoznih carina na kombajne jer je Rusija postala članica Svjetske trgovinske organizacije.
U Same Deutz Fahr Žetelicama nadali su se da će im se time otvoriti golemo rusko tržište u koje su polagali velike nade. To više jer su Rusi bili izuzetno zadovoljni kvalitetom ranije isporučenih strojeva i povratne informacije s terena najavljivale su vrlo plodnu suradnju. Međutim, članstvo u WTO-u dovelo je do osjetnog povećanja uvoznih carina, čime je Rusija odlučila štititi svoje tržište i domaću proizvodnju, pa su kupci počeli otkazivati narudžbe. No zadovoljavajuće rješenje je ipak pronađeno i u lipnju prošle godine Županjci su se vratili na rusko tržište. Ali ne zadugo. Nakon samo devet mjeseci kombajni su ponovno postali koletaralne žrtve događanja u Rusiji.
Iako su u posljednje vrijeme ponovno krenule priče o tome kako su vlasnici tvornice proizvodnju kombajna odlučili preseliti u Srbiju, tehnički direktor Same Deutz Fahr Žetelica Damir Kobaš kategorički odbacuje takvu mogućnost.
- Nema nikakvog razloga za paniku jer proizvodnja kombajna ostaje u Županji. Nikada nije ni bilo govora o preseljenju u Srbiju niti vlasnici o tome razmišljaju, i doista mi nije jasno zbog čega netko uporno plasira takve neistine i s kojim ciljem - pita se Kobaš.
Marija LEŠIĆ OMEROVIĆ
BOLJE BITI U EU NEGO U SRBIJI
Ulazak Hrvatske u EU ide im u prilog i pozitivno će se odraziti na poslovanje tvornice u Županji, u čije je pogone posljednjih godina uložen velik novac. Proizvodnja u Srbiji znatno bi im otežala poslovanje, ponovno vratila carine kojih su se napokon riješili, trebalo bi dosta vremena da se proizvodnja ondje pokrene, tako da je o bilo kakvom preseljenju, poručuje Kobaš, deplasirano i govoriti.
veliki udarac
ZA BROJNE ŽUPANJSKE OBITELJI KOJE SU BAR ŠEST MJESECI GODIŠNJE IMALE SIGURAN POSAO