Novosti
KRAJ BAHATOSTI TRGOVACA

Potrošačka prava uskoro na razini EU, zaslužni su i građani
Objavljeno 15. ožujka, 2014.
Na incijativu građana i Potrošačkog foruma nestala je mogućnost prijevare na 060 pozive

Vezani članci

GRAĐANI PREISPITUJU GDJE I ZAŠTO ODLAZI NJIHOV NOVAC

Potrošač: U samo dva mjeseca tisuću pritužbi!

U povodu obilježavanja Svjetskog dana potrošača iz udruge “Potrošački forum” poručuju - samo zajedničkim naporima možemo osigurati pravednije društvo za sve nas.

Da to nisu samo riječi u prazno potvrđuje čitav niz velikih pomaka koji su postignuti posredovanjem upravo osječkog “Potrošača” i na inicijativu građana.

- Svakome potrošaču koji pokuca na naša vrata nastojimo pomoći. No kada se oko nekog problema skupi kritična masa potrošača s osnovanim pritužbama, postoji praksa da nastupamo pred institucijama u ime svih njih i tražimo korjenite promjene sustava - objašnjava Dunja Mak iz udruge “Potrošački forum”. Ovakav pristup rješavanja problema, ističe, puno je učinkovitiji od pojedinačnih istupa potrošača na koje institucije često ne obraćaju pozornost. Posljednja u niz ujedinjenih pritužbi koja je odaslana na višu instancu je ona upućena Ustavnom sudu o najnižoj osnovnoj cijeni vodnih usluga.

- Na osnovi uredbe potrošačima se određuje obavezno plaćanje 'paušala', odnosno fiksnog dijela računa od 25 kuna svaki mjesec. Paralelno, Zakon o zaštiti potrošača zabranjuje naplaćivanje očitanja vodomjera i izdavanja računa. Jasno je da je Uredba oprečna Zakonu i da je 'paušal' neustavan. Od Ustavnog suda za sada nismo dobili nikakav odgovor osim da je slučaj u postupku. No uvjerena sam da ćemo se na ovaj način uspjeti izboriti da se paušal ukine - kaže Dunja Mak iz “Potrošača”.

Pomoć HERA-e

Udruga trenutno čeka i odgovor HERA-e (Hrvatska energetska regulatora agencija) na, pod kapom “Potrošačkog foruma” ujedinjen, zahtjev potrošača za provjeru kvalitete plina.

- Golemi broj ljudi dobio je prevelike račune za plin, te su s pravom posumnjali u isporuku plina loše kvalitete. Kako HEP Plin nije reagirao na pojedinačne pritužbe građana, mi smo ih ujedinili i obratili se HERA-i za pomoć. Nadamo se da će Agencija pozitivno reagirati i omogućiti, ako ne retroaktivno, onda bar ubuduće, nasumično kontroliranje kvalitete plina - kaže Mak.

I dok je nastupanje prema državnim tijelima ispred grupe građana danas za osječko potrošačko Savjetovalište svakodnevni dio posla, nekada to nije bilo tako lako.

- Jedan od naših prvih nastupa ispred skupine građana bio je u vrijeme aktualnih malverzacija sa 060 brojevima zbog kojih su potrošači dobivali astronomske telefonske račune. Sada više nitko ne može dobiti veliki račun jer je nazivao neki broj telefona, nikada nije dobio izravnu vezu nego je samo slušao govorni automat - kažu iz Savjetovališta. Jedan od pozitivnih primjera je i nedavno razriješena situacija s naplatom opomena. Nakon što su ljudi doslovno izgubili živce zaprimajući mjesečno i po nekoliko opomena od istih institucija nakon kojih im se za svaku opomenu dug povećavao za 20 kuna - također je došlo vrijeme da osječki “Potrošač” nastupi u njihovo ime. Naplaćivanje opomena je ukinuto.

Još dosta posla

Iz “Potrošačkog foruma” ističu kako je trenutno u pripremi nekoliko novih projekata po inicijativi građana.

- Planiramo nastupiti prema Ministarstvu pravosuđa u cilju prilagođavanja tarifa kod ovrha, sve kako odvjetnički uredi ne bi više jednako naplaćivali troškove za provedbu ovrhe bez obzira na iznos. Trenutno se događa da potrošač zbog duga prema, npr. dimnjačaru od 50 kuna, plaća trošak ovrhe 950 kuna! Već radimo i na poticanju HRT-a kao velikog kolektiva da naplatu dugovanja počne rješavati unutar kuće, a ne posredovanjem vanjskih suradnika čija prisutnost u postupku bitno povećava troškove za dužnika. Radimo i na osvješćenju jedinica lokalne samouprave o tomu da je Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja još u rujnu 2011. godine donijelo naputak koji brani da se vlasnicima vikendica koji borave u njima samo nekoliko mjeseci godišnje odvoz smeća naplaćuje cijelu godinu - zaključuje Dunja Mak.

Ivana SOLAR
Sve više građana svjesno svojih potrošačkih prava

Kako je građana koji se bore za svoja potrošačka prava sve više najbolje svjedoči dugoročna statistika osječkog “Potrošača”. Prema tim podatcima, 2006. godine izboriti se za svoja potrošača prava u osječkom Savjetovalištu pokušalo je 1.437 osoba, već u 2007. godini 2.257 osoba, u 2009. godini 3.202 osobe, u 2011. godini 3.386., a u 2012. godinu - 4.557 osoba. A iako je lani zabilježen prvi “pad” pritužbi u odnosu na godinu prije (bilo ih je 3.982), iz “Potrošačkog foruma” ističu kako je ta brojka odraz činjenice da su u ljetnim mjesecima 2013. (zbog javnih dilema oko financiranja Savjetovališta) građani pogrešno stekli dojam da potrošačka Savjetovališta prisilno pauziraju s radom.

Dunja Mak

Potrošački forum

Nadamo se da će Agencija omogućiti, ako ne retroaktivno, onda nasumično kontroliranje kvalitete plina