Novosti
HRVATSKE ŽELJEZNICE

Zbog krađa vlakovi stajali 483 sata, šteta 7 milijuna kuna
Objavljeno 29. siječnja, 2014.
U 358 slučajeva riječ je o krađi kabela vrijednih 6,2 milijuna kuna

Dok kradu sve moguće dijelove sa i uz željezničke pruge, kradljivci izravno utječu na tisuće građana koji se prevoze vlakovima.

Kako doznajemo od Martine Elizabete Lovrić, voditeljice Korporativnih komunikacija HŽ infrastrukture d.o.o., krađe su u 2013. godini prouzročile 483 sata zastoja u prometu, što znači da je više od 20 dana zastoja izazvano krađom. U navedeno vrijeme nije uračunato vrijeme potrebno za normalizaciju prometa nakon lančanog učinka zastoja, što znači da su brojni putnici izravno mnogo duže vremena proveli čekajući. Ukupna šteta nastala u 441 krađi koja se dogodila prošle godine iznosi vrtoglavih 7.079 milijuna kuna! U 358 slučajeva riječ je o krađi kabela, pri čemu je zabilježena materijalna šteta u iznosu od 6,274 milijuna kuna.

U pet ranijih godina, od 2007. do 2012., na hrvatskim je prugama zabilježeno čak 1.970 krađa, a najveća šteta bila je 2012. godine kada je iznosila čak 12 milijuna kuna.

Iz HŽ-a navode da se kradu bakreni zračni telefonski vodiči, bakreni kabeli, šahtovi, tračnice, drveni pragovi, dijelovi kontaktne mreže, elektrovodiči, ali i prometni znakovi cestovne signalizacije čijom se krađom izravno ugrožava sigurnost prometa na željezničko-cestovnim prijelazima.

- Mreža željezničkih pruga u Hrvatskoj duga je 2.722 kilometra i većim je dijelom s određenim ograničenjima dostupna svima. Time su ujedno materijal i oprema koji su ugrađeni u pruge dostupni kradljivcima koji krađama dijelova s pruga ostvaruju materijalnu korist prodajući ih kao sekundarnu sirovinu, kaže Lovrić, i dodaje da, osim toga što lopovi ugrožavaju sve druge građane, pogibelji se izlažu i sami.

- Osobe koje se ne pridržavaju zakona i pravilnika kojima se zabranjuje hodanje uz prugu i zadržavanje na željezničkim objektima ponajprije ugrožavaju vlastitu sigurnost, jer su pruga i uređaji na pruzi pod visokim naponom, ističe voditeljica Korporativnih komunikacija HŽ infrastrukture d.o.o.

Iz HŽ-a navode da krađe stvaraju probleme i ostalim željeznicama u EU, zbog čega je osnovana radna skupina u sklopu koje se razmjenjuju iskustva o borbi protiv krađa, prije svega metala, i traže rješenja za njihovo sprječavanje. najveći broj krađa (88) prošle godine dogodio se na pruzi između Varaždina i Dalja (često se zove i Podravska magistrala). Na drugom mjestu je pruga Zagreb - Rijeka, gdje su lopovi krali 60 puta, a na trećem je mjestu pruga Novska -Tovarnik - državna granica, gdje se dogodilo 55 krađa.

Sandra LACIĆ
ONEMOGUĆITI PRODAJU UKRADENOG

HŽ infrastruktura d.o.o. potaknula je inicijativu za primjenu zakonskih propisa kojima bi se onemogućila prodaja ukradene robe. “U dogovoru s Ravnateljstvom policije Ministarstvu zaštite i okoliša i prirode poslan je prijedlog da se u Zakon o otpadu uvrsti stavak da registrirani otkupljivači sekundarnih sirovina, odnosno ovlašteni sakupljači otpada, od donositelja obvezno moraju zatražiti osobnu identifikacijsku iskaznicu te pisanu izjavu o podrijetlu sekundarne sirovine, kao i registraciju vozila kojim je predmetni materijal dopremljen, te sve to evidentirati”, navodi voditeljica Korporativnih komunikacija HŽ infrastrukture d.o.o.

Najčitanije iz rubrike