Objavljeno 14. listopada, 2013.
Ni jedna suvenirnica ne radi subotom poslijepodne, a vlasnici se žale da turisti slabo kupuju
Osijek je prekrasan grad, ima mnogo znamenitosti, zelenila, ljubazne stanovnike, ali i jedan veliki problem - ni jedna suvenirnica ne radi subotom poslijepodne.
Upravo je to zasmetalo grupi turista iz Knina, koja je nedavno boravila u našem gradu.
- Drugi put dolazim u Osijek i ponovno se vraćam kući bez suvenira. Svatko iz naše grupe kupio bi za uspomenu bar magnet s nekim prepoznatljivim motivom Osijeka ili neki drugi suvenir. Mnogo putujem, a Osijek je jedini grad iz kojeg nemam suvenira - žali se Margita Nuhagić iz Knina. S njom se slaže Nine Batić, koji je želio iz Osijeka donijeti dar unuku, a nama poručio:
- Zar vi Osječani ne želite zaraditi? Suvenir predstavlja promociju grada.
Te je subote u Tvrđu došlo šest autobusa prepunih turista, koji su potom obišli središte grada. Nije teško izračunati koliko su novca mogli potrošiti da je svatko kupio bar jedan suvenir. Obišli smo nekoliko suvenirnica u gradu i uvjerili se da nije sve tako jednostavno kao što se na prvi pogled čini. Situacija je prilično apsurdna: dok se turisti žale da nemaju gdje kupiti suvenire, suvenirnice, sa zanimljivom i bogatom ponudom suvenira, posluju na rubu rentabilnosti.
- Sami izrađujemo i prodajemo suvenire oko godinu i pol, a organiziramo i tečajeve za naše sugrađane. Najtraženiji su magneti sa starim i novim motivima grada kao i čokanjčići, a nudimo i fotografije i slike s motivima Osijeka, odljevke konkatedrale, oslikane boce... Na žalost, turisti nam slabo dolaze. Nedavno sam grupi turista i vodiču podijelila letke s adresom naše suvenirnice, no nitko nije došao. Posljednjih tjedan posjetila su nas samo četiri turista - kaže Veronika Marjanović Glogoški, vlasnica suvenirnice Boje snova u Pejačevićeoj ulici.
Slična je situacija u suvenirnici Panona udruge Slap, koja u Tvrđi izlaže proizvode 50 komintenata, obrtnika i udruga. No, kaže Ivona Šimić, zaposlenica suvenirnice Panona, teško se živi, jer suvenir nije potreba nego luksuz.
- Ponuda je velika i raznolika, od ekovrećica, bookmarkera, razglednica na drvetu do unikatnih torbi i odjevnih predmeta. Najčešći kupci su Osječani, a turisti uglavnom uzimaju prospekte i poneki manji suvenir - kaže naša sugovornica.
Vesna LATINOVIĆ
SAVJETODAVNA ULOGA HKG
HGK - Županijska komora Osijek ima prije svega savjetodavnu ulogu. Uključeni su u projekt Istraživanje kvalitete turističke ponude u odabranim destinacijama u suradnji s Institutom društvenih znanosti “Ivo Pilar”, kojim su obuhvaćeni svi segmenti turističke ponude, pa tako i ponuda suvenira.
- U pogledu radnog vremena suvenirnica i druge problematike, sve rasprave se vode na sastancima strukovnih udruženja, gdje se sugeriraju određena rješenja, a zaključci podnose nadležnim tijelima koja donose konačnu odluku - kaže stručna suradnica Marija Tapšanji.
Radno vrijeme i fiskalizacija
Suvenirnice su od 1. travnja u sustavu fiskalizacije, što znači da nema prodaje nakon radnog vremena. Tako, primjerice, ako je radno vrijeme suvenirnice u subotu do 13 sati, oni mogu otvoriti suvenirnicu i pokazati svoju ponudu turistima, no zbog fiskalnih blagajni ništa ne smiju prodati. Većina njih radila bi svaki dan, uključujući i vikend od 8 do 20 sati, no s obzirom na to da su im prihodi od poslovanja mali, ako bi zaposlili još jednu osobu za popodnevni rad, tvrde, brzo bi došli u minus.