Osijek
GPP SE OKREĆE UŠTEDAMA

Ekološko rješenje: Svi
autobusi vozit će na plin!
Objavljeno 4. listopada, 2013.
Osijek će slijediti dobra iskustva iz Zagreba i Rijeke gdje već prometuju autobusi na plin

Osječkim bi ulicama uskoro mogli voziti autobusi pogonjeni zemnim plinom (CNG), a radi se o pilot-projektu koji je već u pripremi, a uz GPP-ove bi autobuse obuhvatio i druga gospodarska vozila u vlasništvu Grada.

U prvu fazu planiranja uključeni su GPP, Unikom i Vodovod. Uvođenje CNG-a kao pogonskog goriva za vozila unutar sustava gradskih poduzeća samo je jedan od projekata u sklopu šire inicijative Grada Osijeka vezano uz nominaciju Osijeka za nagradu Zelena prijestolnica Europe 2016., a s naglaskom na zelene tehnologije i energetsku učinkovitost svih čimbenika javnog života u gradu Osijeku.

U sklopu pilot-projekta planirana je gradnja crpne stanice za CNG u suradnji sa strateškim partnerom. Trenutačno se razmatraju tri lokacije uz magistralni plinovod koji se nalazi na periferiji Osijeka, a gdje je tlak plina u plinovodu prikladan za konverziju na tlakove koji su potrebni za brzo punjenje autobusnih spremnika plina.

Osim gradnje crpne stanice za CNG, u fazi planiranja je i prilagodba postojećih voznih jedinica GPP-a na dizelski pogon za korištenje zemnog plina kao dodatnog pogonskog goriva. Sredstva potrebna za prilagodbu postojećeg voznog parka bit će zatražena iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u sklopu projekta “Čistiji prijevoz”. Investicija u prilagodbu autobusa za korištenje CNG-a, osim ekonomskih parametara i ušteda na dizelskom gorivu, donosi sa sobom i ekološku komponentu jer plin izgara čistije i znatno manje zagađuje okoliš. Danas vozila GPP-a u jednom danu potroše između 2.500 i 3.000 litara dizelskog goriva, ovisno o sezonskim uvjetima i intenzitetu prometovanja (ljeto/zima). Autobusi su najveći zagađivač grada ispušnim plinovima te smo stoga izuzetno motivirani osigurati, osim pouzdanog i sigurnog prijevoza građana Osijeka, i čistiji ispuh kako bi se poboljšala kvaliteta zraka, naglašava direktor GPP-a Alan Brezovac.

Autobusi na plin već prometuju Zagrebom i Rijekom, a tamošnja dobra iskustva i Osijek usmjeravaju prema promjeni energenta u javnom prijevozu. U fazi izrade je detaljna studija isplativosti ove investicije nakon čijeg će završetka biti moguće prezentirati ukupne uštede koje bi se mogle ostvariti uvođenjem CNG-a kao alternativnog pogonskog goriva u javni gradski prijevoz putnika. Cijena prilagodbe na CNG za jedan dizelski autobus iznosi oko 50.000 kuna (bez PDV-a), a investicija potrebna za prilagodbu svih trenutačno postojećih autobusa GPP-a je oko 1,9 milijuna kuna (38 autobusa) što je novonabavna cijena za samo jedan novi gradski autobus kakvi se trenutno nalaze u GPP-ovu voznom parku, a nabavljani su 2007. i 2009. godine.

Ivan SEKOL

2.500 - 3.000

litara dizelskog goriva u jednom danu potroše GPP-ova vozila, ovisno o sezonskim uvjetima i intenzitetu prometovanja

PLIN I U VOZNOM PARKU DRUGIH GRADSKIH TVRTKI

Konverzija voznog parka na plin s autobusa GPP-a mogla bi se proširiti i na vozila u drugim tvrtkama u vlasništvu Grada. S obzirom na godišnju kilometražu koju prelaze autobusi GPP-a, najveće bi se uštede postigle upravo prilagodbom 38 GPP-ovih autobusa. Inače, ukupan broj teških gospodarskih vozila u sustavu gradskih poduzeća iznosi 170.

ALAN BREZOVAC

direktor GPP-a

Autobusi su najveći zagađivač grada ispušnim plinovima, stoga smo motivirani osigurati čistiji ispuh kako bi se poboljšala kvaliteta zraka

Najčitanije iz rubrike