Novosti
MOĆNI AZIJSKI PODUZETNICI STIŽU U SLAVONIJU?

Voće i povrće s Dalekog istoka u Europu bi moglo stizati preko Osijeka
Objavljeno 12. rujna, 2013.
Sumadi Kusuma, vlasnik Global Putra International Grupe, zainteresiran je za ulazak na europsko tržište

OSIJEK - Iako je cijela priča zasad još daleko od realizacije, osječka je zračna luka pomalo neočekivano postala dijelom potencijalno jednog od najzanimljivijih ulaganja koje bi uskoro moglo stići u Hrvatsku.

Naime, u utorak je u Hrvatsku iz Indonezije sletio Sumadi Kusuma, vlasnik Global Putra International Grupe, čija se vrijednost navodno procjenjuje na čak šest milijardi dolara. Kako je Kusuma, inače Kinez, zainteresiran za ulazak na europsko tržište, zanimljivi su mu Luka Ploče i Luka Rijeka, ali u jednom dijelu i osječka zračna luka.

Pismo namjere

- Cijela je priča počela kada sam doveo indonezijskog veleposlanika u Osijek, prije godinu dana, a, između ostaloga, razgovarali smo i o mogućnostima korištenja Zračne luke Osijek. U međuvremenu smo Branko Roglić, vlasnik Orbico grupe, i ja išli u Jakartu, gdje su s njima potpisali pismo namjere. Sada su došli ovamo i osnovat će zajedničku firmu u Hrvatskoj, točnije, jednu u Hrvatskoj, drugu u Jakarti, a treću u Hong Kongu. Točno je, između ostaloga bilo je razgovora o osječkom aerodromu, no to su sve preliminarni razgovori, u kojima se čovjek informirao, jer njih zanima Hrvatska kao logistička baza za ulazak na europsko tržište i šire. I naravno da ih zanima naš aerodrom, kao i Luka Ploče i Luka Rijeka - rekao nam je Bernard Jakelić, zamjenik glavnog direktora Hrvatske udruge poslodavaca.

Ideja dviju tvrtki bila bi povezati jugoistok Azije i Kinu sa Srednjom i Istočnom Europom, što bi se prema zasad vrlo aktualnoj ideji moglo dogoditi upravo preko Hrvatske. Zajednička bi tvrtka, što morem što zračnim putem, u Hrvatsku dopremala niskosumporni ugljen, palmino ulje, namještaj, drvo te tropsko voće i povrće. Preko Orbicove razgranate mreže ti bi se proizvodi dalje dopremali potencijalnim kupcima po Europi. Većina robe uvozila bi se preko hrvatskih morskih luka, ali tropskom voću i povrću nužan je avionski prijevoz. Tu u priču ulazi osječka zračna luka, koju Kusuma, navodno, želi kupiti, o čemu je nedavno u Indoneziji razgovarao s hrvatskim ministrom prometa Sinišom Hajdašem Dončićem. A sada je - u Hrvatskoj, što pokazuje da sve ipak nije ostalo samo na razgovoru. To prije što je za Globus ocijenio da bi Hrvatska mogla postati “Singapur Srednje i Istočne Europe”. Jakelić ipak spušta loptu na zemlju.

Prvi korak

- Oni su došli snimiti stanje i vidjeti kakve su mogućnosti i kapaciteti, kao i proučiti podatke o vlasničkoj strukturi. Dakle, to je inicijalni posjet da se utvrde činjenice i dobije što više konkretnih informacija. To je tek prvi korak, nakon njihovog obilaska terena i razgovora sa svim relevantnim institucijama vjerojatno će biti nekakva konkretnija informacija i izgled za neki pravi interes. Znači, ne treba to gledati kao nekakvu gotovu stvar, jer to tako nije. Treba proći određeno vrijeme da oni vide što će s prikupljenim informacijama i što će dalje raditi. To je velik i ozbiljan poslovni čovjek, koji surađuje s najvećim kineskim kompanijama, no odluka o kupnji zračne luke ipak je neki drugi korak - kaže Jakelić. Oprezan u procjenama je i Domagoj Marinić, direktor Zračne luke Osijek, iako je jučer u Zagrebu imao višesatni sastanak s čelnicima GPI-a, predvođenih Kusumom, zatim s predstavnicima Orbico grupe i azerbajdžanske avioprijevozničke tvrtke Silk Way Airlines, kao i Agusom Sardjanom, indonezijskim veleposlanikom u RH. "Indonežani su definitivno zainteresirani da od jedne zračne luke u ovoj regiji naprave cargo čvorište za distribuciju svoje robe na područje jugoistočne Europe. Mi smo prezentirali naše prednosti, a najviše im se svidjelo što smo jeftini i što je naša zračna luka samoodrživa, odnosno što je, unatoč malom zračnom prometu, poslovala u plusu", priča Marinić.

Igor BOŠNJAK/Tomislav LEVAK
TEMELJNI KAPITAL ZRAČNE LUKE 26 UMJESTO 90 MILIJUNA KUNA

Trenutačno vlasnička struktura Zračne luke Osijek izgleda ovako: 55 posto država, 25 posto Grad i 20 posto Županija. Temeljni kapital Zračne luke Osijek iznosi oko 26 milijuna kuna, ali direktor Marinić smatra da to nije realno stanje. "U međuvremenu je u modernizaciju ZLO-a uloženo, po našoj procjeni, više od 100 milijuna kuna. Po meni, temeljni kapital sada iznosi najmanje 90 milijuna kuna, što znači da je Zračna luka prilično vrijedna", smatra Marinić. Za normalno funkcioniranje ZLO-a godišnje je potrebno oko osam milijuna kuna, od čega dobar dio odlazi na plaće i doprinose ukupno 45 zaposlenih. Od toga u operativi, odnosno na radnim mjestima vezanima uz prihvat i otpremu zrakoplova, radi njih 80-ak posto, dakle 35, a ostatak čini administracija – uprava, financije i računovodstvo.

Potpora hrvatske Vlade

Roba bi se dopremala i otpremala zrakoplovima azerbajdžanske tvrtke, a konkurenti Osijeku za ovaj posao su Beograd, Budimpešta, Beč... “Imamo veliku potporu hrvatske Vlade. Eto, isto se izaslanstvo nakon nas sastalo s ministrom gospodarstva Ivanom Vrdoljakom, a u četvrtak (12. rujna) trebalo bi i s ministrom Hajdašom Dončićem. Po meni, puno je izglednije da se ta tvrtka koristi našim aerodromom za cargo čvorište nego da nas kupi. No, ovo bi bio velik i unosan posao za nas”, zaključuje Marinić.

6

milijardi eura vrijedna je Global Putra International Grupa

Možda ste propustili...

“PROBLEM S OSOBNIM ISKAZNICAMA JE U DOMENI MINISTARSTAVA”

Izbori prošli regularno, ponavljaju se samo na dva biračka mjesta

RELATIVNI POBJEDNIK IZBORA

U Osijeku HDZ-u uvjerljiva pobjeda

PREGOVORI O SASTAVLJANJU PARLAMENTARNE VEĆINE

Andrej Plenković: Sastali smo se s manjinama, postoje kontakti s DP-om