Ekonomija
POSLOVNI USPJESI - 23 GODINE SPIN INFORMATICE OSIJEK

Uspjeh je moguć jedino ako se radi dugoročno, pametno i pošteno
Objavljeno 17. srpnja, 2013.

O sječka Spin Informatica, danas najveća informatička tvrtka u regiji, svoj je uspješan poslovni put gradila od osnutka 1990. godine u potkrovlju obiteljske kuće do danas, držeći se paradigme - “Dugoročno, pametno, pošteno”.

U ove tri riječi, pojašnjava Ivan Matejašić, direktor Spina i jedan od četvorice osnivača tvrtke, sažeta je filozofija dvadesettrogodišnjeg rada.

- Spin su osnovala četiri prijatelja i suradnika - u posao smo krenuli kao tim, jer smo dugoročno računali da će razvojem posla sve njegove segmente moći uspješno voditi samo tim ljudi. Od početka smo bili orijentirani na razvoj vlastitih softverskih proizvoda namijenjenih upravljanju poslovanjem. Nismo jurili za poslovima koji su donosili brzu zaradu, kao što je trgovina ili poslovi sa sumnjivom pozadinom. Razvoj vlastitog softvera je dugoročna i mukotrpna aktivnost. Kada je u pitanju pamet, to je za nas značilo da razvijamo proizvode s vlastitom jakom jezgrom ljudi i znanja i da nas zbog toga neće moći ugroziti vanjska konkurencija, promjene na tržištu ili u tehnologiji. Posao smo razvijali tako da budemo lideri u poznavanju tehnologije, poslovnih procesa i problema, kako bismo ljudima mogli pomoći u njihovom poslu. I na posljetku je poštenje, kao najvažnija komponenta uspjeha. Za nas je to značilo da, ako smo potpisali ugovor i preuzeli obvezu, posao moramo napraviti tako da nam on postane referenca na osnovi koje ćemo sutra dobiti novi posao. Nažalost, danas u Hrvatskoj i svijetu ima premalo ove moralne komponente i često ljudi pod pritiskom brze i lake zarade zaborave da se ugled teško stječe, a vrlo brzo gubi - kaže Matejašić.

Ivan Matejašić proglašen je 2012. godine, od strane hrvatske udruge managera CROMA, za najboljeg hrvatskog managera za tvrtke do 50 zaposlenih. S te pozicije Matejašić savjetuje sve koji ulaze u svijet poduzetništva i u njemu žele biti dugoročno uspješni da se drže ovih načela u razvoju posla - da razmišljaju i posluju dugoročno, razvijaju se tražeći svoje mjesto pod suncem utemeljeno na vlastitoj pameti i sposobnosti te da “igraju” pošteno, jer se to dugoročno isplati.

Od četiri zaposlena 1990. godine tvrtka je danas narasla tako da zapošljava pedesetak osoba i ostvaruje ukupan prihod veći od 16 milijuna kuna.

Nekoliko prijelomnica

U razvoju Spina bilo je nekoliko prijelomnica; od izbora lokacije poslovanja, usvajanje tehnoloških promjena, napuštanja pojedinih poslovnih i razvojnih pravaca. Jedna od najvažnijih i najtežih odluka donesena je 2000. godine kada je odbijena primamljiva ponuda da se tvrtka odrekne Jupiter Softwarea, vlastitog proizvoda, i da počne prodavati softver jednog velikog svjetskog proizvođača. Unutar Uprave prevladao je stav da tvrtka treba zadržati vlastiti proizvod, osnažiti ga u tehnološkom i marketinškom smislu i da se njime može i treba nastavi boriti na tržištu.

Spin s Jupiter Softwareom je, prema IDC izvješću za 2011. godinu, četvrti najveći isporučitelj poslovnih rješenja s tržišnim udjelom od oko pet posto. Jupiter Software poslovna rješenja primjenjuju se raznim modelima poslovanja, ali najpoznatiji su u industrijskim vertikalama poljoprivrede, prehrambene i kemijske industrije, trgovine, uslužnim i projektnim organizacijama i komunalnim poduzećima. U pojedinim nišama, kao što je poljoprivreda, kemijska i prehrambena industrija Spin je tržišni lider. Od 20 najvećih poljoprivrednih tvrtki u Hrvatskoj čak devet njih koristi Jupiter Software, odnosno prvih šest najvećih. Također je zanimljiv podatak da je Jupiter Software specijaliziranim modulima evidentirao i obračunao 48 posto pšenice roda 2012. godine. Jupiter Software rješenja u poljoprivredi integriraju sve poslovne procese i događaje, od polja, farme, mehanizacije, od troškova do bilance, a sve radi kontrole cijene koštanja i profitabilnosti poslovanja.

- Poljoprivreda je s informatičkog stajališta donedavno bila neatraktivna. Informatika je najprije ulazila tamo gdje je bilo puno novca - energetika, bankarstvo, osiguravateljski sektor, industrija... Međutim, sada je i poljoprivreda postala zanimljiva informatici te danas u našem informacijskom sustavu potpuno pokrivamo evidenciju poslovnih događaja, od obrade tla, uporabe mehanizacije, mužnje... Za sada imamo nekoliko rješenja u području primjene matematičkih modela i algoritama na cijeli kompleks radi optimalizacije prinosa, troškova, cijena koštanja i profita, međutim na tome još možemo raditi. Kod poljoprivrede treba još pokriti veliko područje integracije automatike u poslovni informacijski sustav. Danas su traktori i kombajni opremljeni računalima koji izračunavaju i evidentiraju primjerice utrošak goriva ili gnojiva, zaštitnih sredstava itd. Međutim tu nedostaje povezivanje tih podataka s poslovnim informacijskim sustavom kako bi se u svakom trenutku mogao imati izračun realnih troškova svakog segmenta poslovanja, doslovno - koliko je profitabilna svaka pojedina krava na farmi - pojašnjava Matejašić.

Bez “brze slave”

Matejašić se ne slaže s tezom da tzv. start up informatičke tvrtke, koje nastaju u posljednje vrijeme, mogu postići velik uspjeh u poslovanju za relativno kratko vrijeme. On drži kako je informatička industrija kao i svaka druga. Za razvoj proizvoda i branda treba uložiti puno rada, vremena i novca, a zatim ga treba kontinuirano održavati i unapređivati, šireći tržište na kojemu se nalazi.

- Kratkoročni projekti mogu biti isplativi jer se tvrtka i proizvod - softverska komponenta, aplikacija..., može stvoriti i u garaži s relativno malim ulaganjima. Međutim, danas se u informatici svaka ideja kopira u trenutku te će već sutra nastati niz sličnih aplikacija, tako da je upitna ozbiljna zarada od takvih proizvoda. Od deset milijuna mladih nogometaša, primjerice, nogometnu karijeru i znatniju zaradu ostvarit će jedan promil njih. Slično je i s informatikom kao biznisom. Ne postoji “brza slava”, jer dugoročno uspijevaju oni koji uporno rade na izvrsnosti vlastitih proizvoda - zaključuje Matejašić. S druge strane, on se zalaže da se pomogne ljudima koji imaju dobre ideje i vrhunske proizvode za cijeli svijet, kako ne bi bili prisiljeni prodati svoje originalne ideje, nego da na osnovi njih i takvih proizvoda dugoročno grade svoje poslovanje.

Zbog toga je i stava kako je rješenje razvoja hrvatskog gospodarstva u – industriji pameti. Rješenja treba tražiti i na obzorima u tek dolazećim idejama i problemima od informacijskih izazova, izazova u domeni hrane, zdravlja, ekologije, čistih energija. Naravno, tradicionalne aktivnosti kao što su tekstilna, drvna, metaloprerađivačka i druge industrije imaju budućnost samo ako uključe više znanja i vlastite pameti u svoje proizvode.

Igor MIKULIĆ
Poduzetnici - razmišljajte veliko!

“Amerikanci su u poslovanju odavno izmislili Think big, čega bi se trebali držati i naši mladi poduzetnici. To bi značilo da poduzetnik koji kreće u posao odmah u startu “razmišlja veliko” o tome kako će svoj proizvod prodavati u cijelom svijetu. Koncepti malog poduzetništva na uskom lokalnom tržištu nisu biznis. Od toga se ne može prehraniti ni vlastita obitelj. Mladi poduzetnik mora razmišljati odmah o postavljanju poslovanja tako da je prisutan bar na nacionalnom ili europskom tržištu. Svijet je danas globalno selo”, napominje Matejašić.

Edukacija - dio kompletnog proizvoda

Informatičko obrazovanje jedan je od bitnih segmenata poslovanja Spina i do sada je kroz Spin studio prošlo oko osam tisuća ljudi. “Uspješna primjena svih informatičkih rješenja ovisi isključivo o tome koliko su ljudi educirani da ta rješenja koriste. Prosječni korisnik računala danas koristi pet ili deset posto mogućnosti jednog Worda ili Excela. Kada radimo projekte za naručitelje naših usluga, edukacija korisnika naših informatičkih rješenja sastavni je dio projekta. Naposljetku, kada ulazimo u neku tvrtku, naša je misija da dugoročno pridonesemo uspjehu te tvrtke implementacijom najboljih informatičkih rješenja. Zato smo mnogima partneri i više od deset godina i cijelo to vrijeme nastojimo educirati ljude u tim tvrtkama o novim mogućnostima korištenja informacijskih tehnologija”, kaže Matejašić.

Od 20 najvećih poljoprivrednih tvrtki u Hrvatskoj čak devet njih koristi Spinov - Jupiter Software

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike