Ekonomija
ODUŠEVLJENJE POLJOPRIVREDNIKA AGROKOROVOM KUPNJOM MERCATORA

Slavonskim proizvodima dodatno tržište od deset milijuna potrošača
Objavljeno 18. lipnja, 2013.

BELI MANASTIR/OSIJEK - Slavonsko-baranjska poljoprivreda i prehrambena industrija s velikim oduševljenjem dočekuju vijest o Agrokorovoj kupnji slovenskog trgovačkog lanca Merkator.

To će na njihovo poslovanje, neosporno, imati vrlo velike pozitivne učinke budući da će one dobiti novo veliko tržište od gotovo deset milijuna potrošača, koji, ne treba smetnuti s uma, dobro poznaju njezine proizvode i s nostalgijom ih se rado sjećaju.

I sama Agrokorova poljoprivreda i prehrambena industrija, u velikoj mjeri locirana upravo na istoku Hrvatske, na taj će način sigurno dobiti nove mogućnosti rasta prodaje, kako u Sloveniji tako i Srbiji, u kojoj je on već afirmiran kroz robni lanac Idea.

Nova tržišta

To će omogućiti rast Agrokorove mreže kooperanata u Hrvatskoj, kako u proizvodnji osnovnih poljoprivrednih proizvoda tako i stočarstva, mljekarstvu pa i drugih sektora. To više što je Agrokor i do sada uvijek bio spreman investicijski pratiti svoje kooperante pri podizanju njihovih proizvodnih kapaciteta i odvijanja reproduktivnog procesa, ali i po fer cijenama otkupiti njihovu proizvodnju. S druge strane, na taj se način otvaraju nova tržišta za trgovačke robne marke Konzuma koje proizvode brojni hrvatski, napose slavonski industrijski proizvođači. Pritom će u drugi plan moći staviti skupe marketinške aktivnosti, poglavito u izvozu, a fokusirati se na ekonomičnost i kvalitetu svojih finalnih proizvoda.

Beljska slanina usred Ljubljane

Vijest da je Agrokor preuzeo Marcator odjeknula je i u Baranji, gdje sjedište ima jedna od uspješnijih tvrtki iz koncerna - Belje. Premda se unutar korporacije još uvijek ne komentiraju novonastali odnosi, nije teško zaključiti kako bi novo, veće tržište, trebalo donijeti i povećanje obujma beljske proizvodnje. Za sada se, što se beljskih brendova tiče, na policama trgovačkih lanaca diljem EU nalaze ABC namazi, vino i djelomično kulen. Sada će se, sigurno je, u kvalitetu beljskih proizvoda moći uvjeriti znatno više potrošača. Dimljena slanina, primjerice, do sada prilično zapostavljen beljski proizvod, naći će se usred Ljubljane, ali i policama diljem regije, pa i šire. Djelić kolača u svemu vide i baranjski poljoprivrednici.

- U svakom slučaju, raduje nas što je Agrokor preuzeo Mercator. Vjerujemo da će to značiti čvršće veze Belja i kooperanata. Veze su bile dobre i prije, ali sada moraju biti još bolje, posebice one sa stočarima i proizvođačima mlijeka - kaže Petar Pranjić, predsjednik udruge baranjskih seljaka, Baranjska brazda, izražavajući zadovoljstvo što će Baranja biti svojevrsni regionalni lider u poljoprivrednoj proizvodnji. Nadu u bolji plasman grožđa posredovanjem Agrokora izražavaju i baranjski vinogradari, dok se lokalni političari slažu kako ovaj potez Baranji može samo pomoći.

- Proizvodni kapaciteti trebali bi biti prošireni, što bi moglo značiti i pokoje novo radno mjesto. Preuzimanje Mercatora trebalo bi imati utjecaja i na sirovinsku bazu, gdje mogu profitirati kooperanti - mišljenja je belomanastirski gradonačelnik, Ivan Doboš.

Nikola VUKADINOVIĆ/Ivica GETTO
OD MERCATORA IZRAVNO ŽIVJELO VIŠE OD 100.000 LJUDI

Mercator je jedna od najvećih slovenskih tvrtki od koje izravno živi više od 100.000 ljudi. Zbog toga je njegova prodaja Agrokoru bila ponajprije političko pitanje koje je sada riješeno. Podsjetimo, nakon što je prošlogodišnju ponudu Agrokora od 221 eura po dionici blokirala politika, ovaj je put za dionicu Mercatora ponuđeno 120 eura. Ukupna ponuda iznosi 240 milijuna eura za 53,12% dionica, odnosno 452 milijuna eura za 100-postotni udjel u toj tvrtki. Nakon spajanja ovih dviju tvrtki nastat će regionalni div sa 60.000 zaposlenih, što će svakako povećati konkurentnost tvrtke na međunarodnom tržištu.

BURNE REAKCIJE U SRBIJI
Agrokor će biti vodeći igrač trgovine na prostoru bivših jugoslavenskih republika

Vrlo su burne reakcije na Agrokorovo preuzimanje slovenskog Merkatora u Srbiji. Tamošnji sručnjaci ocjenjuju da je cilj Agrokora pozicionirati se kao vodeći igrač u području trgovine na prostoru bivše Jugoslavije, a u Srbiji će, s lancem robnih kuća Delezom, kontrolirati veći dio prometa robe široke potrošnje, čak do 75 posto. - U prvo vrijeme ne treba očekivati da ti trgovinski lanci postignu neki dogovor o cijenama, ali će proizvođači imati velikih problema, jer će biti novih uvjetovanja i zahtjeva da se njihovi proizvodi daju za još veće rabate nego sada, procjenjuje se u Srbiji. Savjetnik u Privrednoj komori Srbije, Milan Prostran, smatra da je odluka Agrokora da kupi Merkator motivirana namjerom da ta kompanija zauzme vodeću poziciju među trgovačkim lancima na prostoru bivše Jugoslavije. “To je, prije svega, bitka za pozicije na prostoru istočnog Balkana - odnosno bivših republika Jugoslavije - a to je bilo očekivano, jer lanci s ovog prostora ne mogu konkurirati velikim zapadnim trgovačkim lancima kao što su Karfur, Spar ili Tesco”, rekao je Prostran. Prema njegovoj ocjeni, Agrokor je zainteresiran da još više investira na prostoru Srbije, ali i da zauzme pozicije na istoku, prema Rumunjskoj, Bugarskoj, a zatim i dalje prema Rusiji i drugim zemljama, preko pozicija i sporazuma koje Srbija tamo ima.

Šimo Orešković:
Otvorit će se nova radna mjesta

- Činjenica da je Agrokor preuzeo Mercator znači mnogo. Uopće ne sumnjam u kvalitetu proizvoda nastalih u koncernu Agrokor, koji će se sada naći na policama Mercatorovih prodavnica bez obzira na raniji Mercatorov asortiman, i pri tome neće ugroziti slovensko tržište, kaže predsjednik Sindikata PPDIV-a, Šimo Orešković, ističući kako Agrokor zapravo stvara uvjete da bude konkurentan, što će, automatizmom, postati i tvrtke koje su sastavni dio koncerna. Uvjeren je i u otvaranje novih radnih mjesta, a kao primjer navodi veliki plastenik koji Agrokor gradi u baranjskom mjestu Mirkovac.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

PROIZVOĐAČ PELETA ŠIRI PROIZVODNJU

Šišarka će raditi uz briket i cijepano drvo

2

UVOĐENJE EURA SMANJIT ĆE VALUTNE RIZIKE

Imovina mirovinskih fondova postat će likvidnija

3

SKLOPILI NEKOLIKO UGOVORA

Novi poslovi AD Plastika u proizvodnji autodijelova