Ekonomija
HRVATSKA JE ZANIMLJIVO TRŽIŠTE

Hrvatskim poduzetnicima nude se i američki franšizerki divovi
Objavljeno 10. travnja, 2013.
Petnaest američkih franšizera iskazalo je zanimanje za dolazak u Hrvatsku

J edna od gospodarskih mogućnosti koja se još više otvara ulaskom naše države u Europsku uniju jest mogućnost franšiznog poslovanja. Ulaskom u zajednicu od 500 milijuna stanovnika povećat će se interes europskih i svjetskih franšiza za ulaganjem na tržište Hrvatske.

- Ali naši poduzetnici moraju znati da je za ulazak u franšizno poslovanje potrebno imati financijskih sredstava, no franšiza omogućuje brži rast i razvoj poslovanja uz niži iznos angažiranog kapitala- upozorava prije svega dr. Mirela Alpeza, direktorica Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) sa sjedištem u Zagrebu. CEPOR je u suradnji s osječkim Centrom za poduzetništvo, te uz financijsku potporu veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu tijekom ožujka i travnja u nekoliko hrvatskih gradova, a zaključno prošlog petka u Zagrebu, održao niz radionica vezanih uz promociju franšiznog poslovanja u Hrvatskoj. Ne bez razloga jer petnaest američkih franšizera iskazalo je zanimanje za dolazak i početak poslovanja u našoj zemlji. A upravo najveće franšize u Europskoj uniji su američke korporacije: 7-Eleven, Subway i McDonald's.

Još od srednjeg vijeka

Franšiza je privilegij ili dozvoljeno pravo pojedincu ili grupi koja omogućava korisniku provoditi određenu vrstu komercijalne aktivnosti. Legalni koncept franšize datira od srednjeg vijeka, kada je primjerice vitez mogao dobiti pravo upravljanja određenim dijelom plemićkog posjeda. Sajmovi i tržnice su također bile organizirane kao franšize, kao i neke druge komercijalne aktivnosti.

A danas, moglo se čuti na predavanjima, franšizni ugovor od samo tri stranice narastao je na 50 i više stranica odnosa. Prema podacima International Franchise Association, samo u SAD-u u 2011. godini franšize ostvaruju prihod od 745 milijardi dolara te zapošljavaju 7,9 milijuna ljudi u 75 djelatnosti. Na Starom kontinentu, prema podacima European Franchise Federation, u EU je 2010. godini bilo prisutno oko 10.000 franšiznih sustava, od čega su 80 posto franšize davatelja iz EU. Među stotinu najvećih franšiznih mreža u Uniji nalaze se Fornetti franšiza iz Mađarske sa 6.464 franšiznih lokacija, te Bata iz Češke Republike s ukupno 5.000 franšiznih lokacija.

Brži rast i razvoj

- Franšiza omogućuje brži rast i razvoj poslovanja i za mnoga je hrvatska poduzeća zbog nedostatka vlastitog kapitala možda jedina primjenjiva strategija rasta. Nažalost, velik broj poduzetnika u Hrvatskoj nema razrađen scenarij o tome što će se dogoditi s njihovom djelatnosti i poduzećem ulaskom u EU te čekaju s reakcijom na promjene, umjesto da se informiraju i budu proaktivni - upozorava naša sugovornica. Jedna od najvećih prepreka za razvoj franšiznog poslovanja u Hrvatskoj je svakako slaba razina informiranosti o prednostima primjene franšiznog poslovanja među potencijalnim primateljima i davateljima franšize. Potporu u rješavanju ovog segmenta problema dalo je stoga veleposlanstvo Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu kroz Civil Society Small Grants Program. U sklopu toga programa CEPOR od prošle godine provodi projekt pod nazivom “Promocija franšiznog poslovanja u Hrvatskoj“ te izdaje publikaciju “Franšiza – najčešća pitanja i odgovori“. Osim publikacije, u sklopu projekta planirana je organizacija informativnih radionica o franšiznom poslovanju i prezentacija franšiznih ponuda odabranih američkih davatelja franšize.

Dobra iskustva Slovenije

- Pri organizaciji ovih radionica željeli smo, između ostalog, iznijeti i iskustva Slovenije, koja je nakon svog ulaska već proživjela ovaj scenarij. A on je doista pokazao kako se povećao interes franšiza, pa možemo očekivati njihovo širenje na hrvatskom tržištu nakon 1. srpnja ove godine. To će samo pojačati intenzitet konkurentske borbe u mnogim djelatnostima - kaže Alpeza.

Prema procjenama Hrvatske franšizne udruge, Hrvatska ima mali udjel domaćih franšiznih sistema u ukupnom broju franšiznih sistema - 20,6 posto, što je znatno manje u odnosu prema Sloveniji sa 48,6 posto, a naročito Italiji s 96 posto.

Dario KUŠTRO
U Osijeku od 2003. godine

U Osijeku još od 2003. godine djeluje Centar za franšizu. Naime Centar za poduzetništvo Osijek kupio je franšizu od američkog Centra za franšizu iz El Pasa Sveučilišta u Texasu za organizaciju edukativnog programa u Hrvatskoj. Na temelju američkog uspješnog modela, osječki Centar pokreće edukativni program „Franšiza od A do Ž“ koji je do danas prošlo više od 400 polaznika. Pokrenuta je i web stranica (www.fransiza.hr) koja predstavlja ključno mjesto za uspostavljanje kontakata između davatelja i kupaca franšize u Hrvatskoj i široj regiji.

AMERIČKI INTERESENTI

Zainteresirani američki franšizeri za širenje poslovanja na hrvatskom tržištu su Hard Rock Cafe, EmbroideMe, Plan Ahead Events, SuperGreen Solutions, Transworld Business Advisors, IZON Global Media, Re/Max, Sign-A-Rama, KFC Corporation, Cheeburger Cheeburger, Office 1 SuperStores International, Dairy Queen i Precision Tune Auto Care.

10.000

franšiznih sustava bilo je prisutno u 2010. godini

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike