Ekonomija
FRANCUZI SE POVLAČE

Deutsche Bahn postaje novi vlasnik Panturista
Objavljeno 31. siječnja, 2013.
Francuska kompanija Veolia povlači se s tržišta srednje i jugoistočne Europe

Vezani članci

NEZADOVOLJNA UPRAVA OSJEČKOG AUTOBUSNOG PRIJEVOZNIKA

Panturist optužuje požeškog konkurenta

Nepunih sedam godina nakon što je francuska multinacionalna kompanija Veolia Environnement od tadašnjeg vlasnika, poznatog osječkog poduzetnika Stjepana Frigana, kupila osječku, ujedno i jednu od najvećih hrvatskih prijevozničkih tvrtki, Panturist d.d., upravo su u tijeku završne aktivnosti oko njezina ponovnog vlasničkog transfera, odnosno prodaje.

Takve najave iz te francuske kompanije poznate su još od srpnja prošle godine, kada je ona objavila da se planira povući iz biznisa cestovnog prijevoza putnika s tržišta srednje i jugoistočne Europe; Poljske, Češke, Slovačke, Slovenije, Srbije ali i iz Hrvatske, a čije prijevozničke tvrtke objedinjuje krovna tvrtka Veolia Transdev. Tada je započeo i proces pripreme dražbe kojom se traži kupac za njezine poslovne operacije u tom dijelu Europe. Kao razlog za povlačenje s tih tržišta navedeni su gubici i promjena poslovnog plana korporacije Veolia Environnement i francuske državne banke CDC, vlasnika Veolije Transdeva, koji uključuje ukidanje njihove prometne divizije.

- Naša matična tvrtka Veolia Environnement - ističu u Upravi Panturista, donijela je stratešku odluku da proda diviziju Veolia Transdev. Grupacija je također donijela odluku da proda Veolia Transport Central Europe (VTCE) odvojeno od cijele grupe i to kao paket, odnosno zajednički istom kupcu. U posljednjih nekoliko dana pristigla je obvezujuća ponuda za otkup tog dijela grupacije. Potencijalni kupac VTCE je međunarodna kompanija Deutsche Bahn, a prema svim predviđanjima taj bi proces bio zaključen u prvoj polovici 2013. godine, navode iz Panturista te ističu da proces prodaje ne bi trebao utjecati na poslovanje i operacije Veolia Transporta u Hrvatskoj.

- Uvjereni smo da će novi vlasnik i dalje nastaviti razvijati našu strategiju u svim zemljama i uvjeriti se da ćemo pod novim vlasnikom postati još jači. Potencijalni novi vlasnik nam daje novu priliku da se dodatno usredotočimo na našu osnovnu djelatnost: moderan javni prijevoz s organizacijom i uslugom prilagođenom krajnjem korisniku - ističu članovi Panturistove uprave.

Poslovanje s gubicima

Kao i ostale tvrtke članice Veolia Transporta koje posluju u srednjoj i jugoistočnoj Europi, posljednjih nekoliko godina i osječki Panturist ostvarivao je gubitak. U 2007. godini ostvario je 86,7 milijuna kuna prihoda te 9,3 milijuna kuna gubitka. U iduće dvije godine došlo je do izvjesnog povećanja prihoda na 96,4, odnosno 88,1 milijun kuna, no i dalje se bilježio gubitak koji je 2009. smanjen na 1,6 milijuna kuna. No već 2010. Panturist ponovno bilježi pad prihoda na 78,7 milijuna i rast gubitka na 5,2 milijuna kuna. Osječka je tvrtka 2011. završila s 81,3 milijuna kuna prihoda i gubitkom od 11,1 milijuna kuna.

- U ovom trenutku poslovne knjige se još zaključuju, no izvjesno je da će i za 2012. godinu poslovni rezultat biti negativan. Ipak trend rezultata je pozitivan i u usporedbi s prijašnjim godinama bit će ostvaren bolji rezulat nego u 2011. - ističu u Upravi Panturista i pritom dodaju da, unatoč negativnom financijskom rezultatu, Panturist nema nikakvih kreditnih obveza ili zaduženja.

Panturist danas raspolaže sa 121 vozilom namijenjenim prijevozu putnika, prosječne starosti 10,5 godina. U 2011. investirano je u deset turističkih autobusa koji su kupljeni zajedno s poslovnom jedinicom u Zagrebu, dok je tijekom 2012. godine investirano u tri turistička autobusa. Sve nabave su izvršene isključivo vlastitim sredstvima i sredstvima vlasnika tvrtke, a ne zaduženjem.

Plaće redovite

Panturist krajem siječnja 2013. godine ima 252 zaposlena djelatnika. Kraj 2012. godine dočekao je s 250 zaposlenih, dok je u 2011. godini imao 254 radnika. Broj zaposlenih u tvrtki je stabilan kroz posljednjih sedam godina, premda je u godini kada je Veolia Transport kupila Panturist u tvrtki bilo zaposleno 306 radnika. U Upravi ističu da je u protekle dvije godine došlo i do strukturne promjene kod zaposlenika, što je bila posljedica činjenice da Panturist nije dobio koncesiju za upravljanjem autobusnim kolodvorom u Osijeku.

Svih proteklih sedam godina Panturist, prema navodima Uprave, uspijeva redovito, bez ijednog dana zakašnjenja isplaćivati plaće, dnevnice i sve pripadajuće doprinose i davanja državi. U protekloj godini isplaćeni su i regres i božićnica. Panturist se s plaćama uvijek nalazio u gornjem dijelu prosjeka hrvatskih prijevoza putnika. Pritom u Upravi skreću pozornost kako Panturist nema ni jedne kune dugovanja prema državnom ili lokalnim proračunima, nema neplaćenih poreznih ili drugih obveza iz poslovanja ili prema radnicima, nikada nije zatražio reprograme poreznih obveza, nema problema u izmirenju obveza prema dobavljačima, niti nepotrebno probija rokove podmirenja svojih obveza.

Nikola VUKADINOVIĆ
Zadovoljni turističkom agencijom

Unutar tvrtke djeluje i Turistička agencija Panturist. “S poslovanjem, angažmanom i vizionarstvom njezinih djelatnika više smo nego zadovoljni. U ovim kriznim vremenima postigli smo zadovoljavajući rezultat u svim segmentima turistične djelatnosti – incominga i outgoinga. Svakako da je prepoznatljiv i naš rad i doprinos na promoviranju kulturnog, enološkog i gastrobogatstva Slavonije i Baranje te će to i u budućnosti ostati u našem fokusu”, ističu u Upravi Panturista.

Manje putnika, skuplje gorivo

Sve veći stupanj nezaposlenosti u Slavoniji i Baranji, u kojoj Panturist obavlja glavninu svoje djelatnosti, drastično je smanjio broj putnika i njih je nažalost svakim danom sve manje. To je nužno dovelo i do ukidanja neprofitabilnih polazaka, ponekad i cijelih linija. Smanjuje se i broj putnika na međunarodnim linijama i tržištima. S druge strane poslovanje je, kao uostalom i cijela branša, opterećeno konstantnim porastom troškova poslovanja tvrtke. Samo osnovni pogonski energent, dizelsko gorivo, poskupjelo je za 49 posto, sa 6,29 kn/l 2009. na 9,39 kn/l u 2012. U strukturi ukupnih troškova pogonsko gorivo predstavlja gotovo 25 posto.

20%

manji je broj Panturistovog opsega posla, izražen u prijeđenim kilometrima od 2009. godine