Novosti
PRESKUPI VOJNI HELIKOPTERI

Država na zračni medicinski
transport baca 20 milijuna kn
Objavljeno 17. listopada, 2012.
Ovaj je podatak alarmantan, jer će Hrvatska nakon ulaska u EU morati urediti službu traganja i spašavanja

ZAGREB - Neuređenost institucija za Vladu postaje rupa bez dna. U ponedjeljak se na sastanku Povjerenstva za izradu Nacrta prijedloga Projekta uspostave višenamjenske zrakoplovne službe zaštite i spašavanja prvi put čulo koliko zapravo stoji sat leta helikoptera Mi-171.

Riječ je o vojnom transportnom helikopteru koji u klasičnoj hrvatskoj improvizaciji obavlja misije traganja i spašavanja, te medicinske letove. No, zapovjednik HRZ-a Dražen Šćuri i pomoćnik ministra obrane Viktor Koprivnjak, kazali su ostalim sudionicima sastanka kako svaki sat leta tim helikopterom stoji više od 50 tisuća kuna. Kako su nas iz MORH-a izvijestili, ta izjava o iznosu još uvijek je neslužbena, ali kreće se oko visine tog iznosa. Za napomenuti je da je riječ o obračunu bez PDV-a.

Ovime je razbijen mit od prije par godina, kada je u eri vlasti HDZ-a inzistirano da je cijena sata leta Mi-171 ispod 2.000 dolara. Kako se svi troškovi na kraju balade isplaćuju iz državnog proračuna, ne treba biti vrhunski statističar da se shvati kako je Hrvatska do sada, zbog neadekvatnosti zrakoplova, na traganje, spašavanje i medicinski transport utrošila hrpu novca.

Računica je jednostavna, u 2011. HRZ je helikopterima obavio 1.383 pojedinačna leta za medicinski transport. MORH nije iznio podatke koliko je to sati leta, ali čak i ako se uzme procjena od samo pola sata po letu, riječ je o više od 650 sati. Kada se to pomnoži s 50.000 kuna po satu, ispadne da je samo na medicinski transport u 2011. utrošeno 32,5 milijuna kuna za troškove helikoptera. Kako se za lani ne mogu pronaći službeni sati naleta za traganje, spašavanje i gašanje požara, ne može se još taj iznos pribrojiti ovome, ali je jasno kako to možda i udvostručava ovih spomenutih 32,5 milijuna. Riječ je o troškovima nastalim zbog nevojnih situacija, ali koji se financiraju iz proračuna Ministarstva obrane. Pokušaji da Ministarstvo zdravstva podnese dio tereta za medicinske letove, neslavno je završio u eri dok je ne čelu tog Ministarstva bio Darko Milinović.

Ovaj je podatak alarmantan zbog činjenice da će Hrvatska nakon ulaska u EU morati urediti prije svega službu traganja i spašavanja, a pored toga i službu medicinskih letova. Unutar EU ne dopušta se “fušanje” vojnim sustavom na ovu civilnu stvar. A alarmantan je podatak jer su već postojale ideje da se dio HRZ-a izdvoji i da mu se dade formalno neki drugi naziv i nastavi s ovim što se već radi. Sada je jasno da bi tako nešto bilo preskupo za održavanje. Jer, za razliku od 50 tisuća kuna po satu leta Mi-171, sat leta letjelica specijaliziranih za ovakve poslove, tri do četiri puta je manji. A to znači da bi se na godišnjoj razini s drugim letjelicama uštedjelo i više od 20 milijuna kuna samo na medicinskom transportu.

Danko RADALJAC

50

tisuća kuna košta sat leta vojnog helikoptera

MORH - krava muzara

Ovi su podaci pokazali još jednom da je MORH godinama služio HDZ-ovoj, a sada i SDP-ovoj vladi kao krava muzara. Sve što u državi nije uređeno, a moglo se kroz vojna sredstva improvizirati, improvizirano je. Od smještanja raznih događanja u vojarnama, preko zračnog prijevoza, pa do građevinskih radova.