Mozaik
OZNAKA JE SMIŠLJENA KAO SINONIM ZA LOŠ PROIZVOD

Made in Germany - traje 150 godina
Objavljeno 28. kolovoza, 2012.

Made in Germany - ta etiketa nije njemački izum. Nastala je kao posljedica britanskog trgovinskog zakona koji je stupio na snagu 23. kolovoza 1887. On je propisivao da svaki konkurent britanske industrije odjeće mora otisnuti neku vrstu svog pečata.

Svaka trgovačka nacija koja je željela prodavati svoje proizvode u Velikoj Britaniji morala ih je označiti informacijom o porijeklu. "To se posebno odnosilo na Njemačku, jer se sumnjalo da Nijemci kopiraju britanske proizvode", upućuje stručnjak za povijest ekonomije Werner Abelshauser sa Sveučilišta Bielefeld, u razgovoru za Deutsche Welle. "To je vrijedilo i za škare i noževe iz Solingena, ali i za strojeve iz Saske..."

Abelshauser misli da su tada dva razloga igrala važnu ulogu: s jedne strane su se britanski proizvođači htjeli zaštititi od loše robe, primjerice jeftinih imitacija pribora za rezanje visoke kvalitete iz Sheffielda. S druge strane, željelo se stigmatizirati tada već nadmoćnu njemačku strojogradnju i "prikvačiti" joj negativnu oznaku. No, ovaj pokušaj se pokazao kontraproduktivnim.

Oznaka kvalitete

Etiketa "Made in Germany" s vremenom se razvila u oznaku visoke kvalitete. Takozvanim Madridskim sporazumom iz 1891., većina trgovačkih nacija obvezala se da će zabraniti lažno etiketiranje porijekla proizvoda. Ni jedan proizvod nije smio "ploviti" pod krivom zastavom. Svaka država obvezala se na korištenje vlastite "Made in..." etikete. S praksom kopiranja se inače na Dalekom istoku počelo vrlo rano. Tako su Japanci zahtijevali da sva roba koja je proizvedena u susjednoj Kini mora biti obilježena s "Made in China". "Uzrok je takoreći uvijek bio isti", kaže Abelshauser. "Postojao je strah od imitatora, krađe patenata, ali se na kraju moralo priznati da se ne radi o kopiranju i sličnim stvarima, nego da je konkurent jednostavno bolji." Tako je bar bilo u Europi.

Krojenje po mjeri

Nakon Drugog svjetskog rata počeo je "trijumfalni pohod" njemačke etikete. Postalo je jasno da Njemačka - za razliku od SAD-a - nije koncentrirana na masovnu proizvodnju, nego da se pokušava isprofilirati kvalitetnim radom i "krojenju po mjeri" - objasnio je Abelshauser. "Njemačko gospodarstvo bilo je i ostalo usredotočeno na blisku vezu s kupcima i umijeće proizvođenja upravo onoga što mušterije traže...", kaže Abelshauser. Što su proizvodi s oznakom "Made in Germany" postajali popularniji, to se ofenzivnije ta etiketa reklamirala i koristila kao marketinško sredstvo - i to, kao što je poznato, vrlo uspješno.

Veliki “nesporazum”

Stručnjak za povijest ekonomije ukazuje na povezanost s nečim što on smatra velikim "nesporazumom": tko naime vjeruje da će ga ugroziti to što njegovi trgovački partneri kopiraju njegove proizvode, vara se. U Njemačkoj trenutno tako gledaju na Kinu. No, kada pogledamo povijest ekonomije, moramo zaključiti da je to potpuno krivo. "Njemačko gospodarstvo nikada nije ostvarivalo dobit izvozom i trgovinom s nerazvijenim zemljama, nego uvijek s ravnopravnim državama, podjednako razvijenim zemljama. Tako da bi zapravo trebali priželjkivati da i Kina dosegne našu razinu. Tek tada bismo s njom mogli dobro trgovati."

Možda ste propustili...

JOŠ JEDNO VELIKO GLUMAČKO IME U EKRANIZACIJI SUPERPOPULARNE VIDEOIGRICE

Keanu Reeves posudit će glas Shadowu

Najčitanije iz rubrike