Ekonomija
MIJENJAT ĆE SE MODEL SUBVENCIONIRANJA GORIVA

Plavi dizel odlazi u povijest za nove traktore je nepoželjan
Objavljeno 13. lipnja, 2012.

Vezani članci

EKSTREMNA SUŠA ONEMOGUĆILA NORMALNU OBRADU NJIVA I SMANJILA POTROŠNJU GORIVA

Propadaju tisuće litara plavog dizela

Zbog sve viših ekoloških standarda i ugradnje sve “čistijih” turbodizelskih motora u suvremene traktore, Hrvatska će morati mijenjati model subvencioniranja cijene goriva za poljoprivredne proizvođače i izbaciti iz uporabe plavi dizel, koji danas koriste seljaci i ribari.

Glavna značajka koja razlikuje eurodizel goriva od dizelskog goriva dizel plavi, navode nam iz Ine, jest količina sumpora u navedenim gorivima. Goriva grupe eurodizel BS sadrže količinu sumpora do najviše 10 ppm (mg/kg), dok plavi dizel sadrži do 5.000 ppm (0,5 posto m/m) sumpora. Da ne bude zabune, ova količina sumpora u plavom dizelu je u skladu s Uredbom o kakvoći tekućih naftnih goriva, koja definira kvalitetu naftnih proizvoda na hrvatskom tržištu, propisuje mogućnost plasiranja (putem kontingenata) loživog i plinskog ulja te brodskih goriva koja sadrže količinu sumpora iznad 10 ppm(mg/kg). Prema podacima koje nam je dostavio Sektor korporativnih komunikacija Ine, ta je tvrtka u 2011. prodala ukupno 201.000 tona plinskih ulja. Iz Ine navode kako je “Pravilnik o primjeni zakona o trošarinama koji se odnosi na plinsko ulje obojano plavom bojom za namjene u poljoprivredi, ribolovu i akvakulturi”, po sadašnjim uvjetima koji podrazumijevaju odvojeno držanje te bojanje, na snazi do kraja ove godine. Hoće li se taj pravilnik mijenjati, odnosno hoće li uz dopunu vrijediti i u 2013., nismo uspjeli saznati. Na upit koji smo poslali Ministarstvu poljoprivrede - razmišlja li o promjeni modela subvencioniranja goriva za poljoprivredne proizvođače - nismo dobili odgovor.

Previsoke količine sumpora

U Hrvatsku se od 1. rujna prošle godine uvoze traktori s dizel Euro III motorima, u EU oni imaju oznaku Tier 3. Riječ je o ekološkoj normi koju moraju zadovoljavati ti motori i koji, prema riječima stručnjaka, zbog visokih količina sumpora u plavom dizelu imaju problema s visokim troškovima održavanja, odnosno kvarovima. Product manager tvrtke Novocommerce, koja je generalni uvoznik i serviser traktora John Deere za Hrvatsku, Alun Feher, kaže kako zbog korištenja plavog dizela ti motori imaju problema s nakupljanjem čađe.

- Baš kao i s motorima u automobilima, koji su prijašnjih godina imali problema s lošijim gorivom, tako i kod traktorskih motora, zbog veće količine sumpora u plavom dizelu dolazi do začepljenja EGER ventila, blokade brizgaljki ili blokade lopatica turbopunjača. U pitanju su motori oznake Tier 3A, no u zapadnoeuropskim zemljama prodaju se isključivo traktori s motorima Tier 3B. Za takve motore opremljene katalizatorima ne smije se ni slučajno koristiti gorivo s količinama sumpora kao što je u plavom dizelu. Zbog toga ih proizvođač traktora John Deere niti ne isporučuje u Hrvatsku sve dok se kao pogonsko gorivo koristi plavi dizel - kaže nam Feher.

Koristit će se kvalitetni eurodizel

Tajnik Zajednice udruga seljaka Slavonije i Baranje Stanko Zdravčević kaže kako se u Zajednici već duže vremena zalažu za promjenu načina subvencioniranja goriva za poljoprivredne proizvođače.

- Taj model subvencioniranja poljoprivredne proizvodnje s bojenjem goriva već je prije trebalo mijenjati. Ne znam zašto to nije učinjeno, možda zbog toga da pojedinci i dalje mogu koristiti plavi dizel u bagerima ili automobilima. Dobro je poznato da plavi dizel nije pogodno pogonsko gorivo za suvremene i skupe traktore. Ti bi strojevi trebali koristiti kvalitetni eurodizel - kaže Zdravčević.

Igor MIKULIĆ
ZDRAVČEVIĆ: SUBVENCIJA SE MOŽE LAKO RIJEŠITI

- Subvencija se može lako riješiti, kao u zapadnoj Europi. Točno se zna koliko pojedino gospodarstvo obrađuje zemlje, koliko ima stoke, odnosno koliko mu godišnje pripada subvencioniranog goriva. Za tu količinu proizvođač od Agencije za plaćanje dobije iznos na kartici i jednostavno tom karticom plaća gorivo na bilo kojoj benzinskoj crpki - kaže Zdravčević.

Goriva grupe eurodizel BS sadrže količinu sumpora do 10 ppm (mg/kg) a plavi dizel do 5.000 ppm

Možda ste propustili...

SPOJILE POSAO, TURIZAM I VLASTITO ZADOVOLJSTVO

Darove šume pretvaraju u poslovnu bajku

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

NOVE TEHNOLOGIJE U HRVATSKIM DUHANIMA

Umjetnom inteligencijom do efikasnije obrade duhana

2

PRVI PUT ONLINE

U prosincu su izbori u HPK-u

3

RAST CIJENA IDUĆE GODINE VJEROJATNO ĆE USPORITI

ECB smatra da je inflacija dosegnula vrhunac